• Poštovani posjetitelju, za korištenje svih mogućnosti koje InternetZarada Forum omogućuje, predlažemo ti da se registriraš. Besplatno je i tvoja privatnost je potpuno zaštićena. Registracija ti omogućuje pristup svim kategorijama i temama, mogućnost pristupa privicima u postovima (slike, video, tutorijali, uputstva itd), pristup malom oglasniku (Tržnica), direktnu komunikaciju s članovima putem privatnih poruka, automatsko praćenje tema od interesa i još mnogo toga. Veselimo se tvojoj prijavi! ❤️

Grafički dizajn Tipografija

kizo

Član
Tu od
10 Ožu 2009
Postova
82
Tipografija je pojam koji se definira na razne načine:

- kao znanost o slovima, umjetnost korištenja tipografskih slova, vještina slaganja, izrade, oblikovanja i funkcionalnog korištenja slova. Ipak ono najvažnije se sastoji u tome da je glavni cilj tipografije što efikasniji način ponovnog korištenja tipografskog materijala.
Neke od definicija su i: umjetnost odabira odgovarajućeg pisma za odgovarajući projekt, njegova organizacija na način da se ostvari što efikasnija komunikacija, i da bude što ugodnije ljudskom oku za gledanje.

Tipografija ima neka svoja određena tehnička, funkcionalna i estetska pravila, no ona se u nekim slučajevima mogu i napustiti (npr. u suvremenom grafičkom dizajnu). U svakom slučaju tipografija je jedinstven spoj umjetnosti i tehnike koja se služi naizgled jednostavnim slovnim oblicima, no dobar tipograf i dizajner će od tih znakova načiniti tehničko-umjetnička djela jedinstvene ljepote. No, osim vizualnog utjecaja, tipografija ima i veliku funkcionalnu svrhu.

Osnovni pojmovi tipografije

Slovni znak (character) – svaki znak ili simbol koji ima neko značenje. Tu spadaju kurentna ("mala") slova, verzalna ("velika") slova, naglašena (akcentirana) slova, brojke, znakovi interpunkcije i ostali znakovi.
character.png


Glyph – određeni oblik ili dizajn slovnog znaka (character)
glyph.png


Rez – određena stilizacija nekog pisma. Neke od klasifikacija su: nježni (light), obični (medium), poludebeli (bold), debeli (heavy ili black), itd.

Pismo – svi slovni i ostali znakovi (brojke, znakovi interpunkcije, posebni znakovi…), kojima je zajedničko to da su jednoobrazni i da svojim oblikom odgovaraju jedan drugome. Engleski pojam za to je „typeface“ ili „typeface family“.
Typefaces.png


Font – u današnjoj digitalnoj eri koristi se kao sinonim za pismo, pa čak i za porodicu pisama.
font.png


Porodica fonta – fontovi se grupiraju u familije, a međusobno se razlikuju po pismovnom rezu i kontrastu, izvedenoj deformaciji (poludebelo, kurzivno, tanko, usko…).


Elementi slovnih znakova

Veličina pisma (size) - mjeri se u tipografskim točkama (pt) i jednaka je plohi koja je dostupna za kreiranje pojedinog znaka.

Osnovna pismovna linija (baseline) – fiksna imaginarna linija na kojoj leže sva slova nekog pisma složena u redak teksta. Na njoj doslovno leže slova poput L, a, b, m, n, H, K.

Ascender (ulazni potez) – dio na kurentnim slovima k, b, d, h, t koji se izdiže iznad linije kurentnih slova (midline) koju određuju slova a, c, e, m, n, o, r…

Descender (silazni potez) – dio ispod linije teksta najčešće kod kurentnih slova g, j, p, q, y.

Vrh, kapa slova (cap height) - visina verzalnog pisma kao kod slova A, B, C, Z mjerena od osnovne pismovne linije. Često ista kao i ascender, no postoje izuzeci.
Metrics.png


Serifi – ukrasni potezi, zadebljanja na rubovima slovnih znakova.
Serif_and_sans.png


Tracking i kerning – bjelinu među slovima određuje autor pisma. Može se proširiti ili smanjiti. Razmak između slova je važna osobina koja u velikoj mjeri utječe na čitljivost teksta. Podešavanje razmaka između para slova (npr. V i A) naziva se kerning, pri čemu se pazi da razmak između slova bude jednak. Dok se tracking odnosi na podešavanje razmaka između grupe slova kao što su riječ, rečenica, redak…
tracking_kerning.png


Razmak između redova (leading) – razmak između osnovnih pismovnih linija dva retka teksta i vrlo je važan za čitljivost teksta. Ako je razmak premali, tekst će izgledati sabijeno, a ako je prevelik, tekst će izgledat previše raspršen po bjelini stranice, te će u oba slučaja biti težak za čitanje.
Veličina razmaka između redova obično se mjeri u tipografskim točkama ili u određenom postotku u odnosu na veličinu pisma. Kao standardni razmak obično se uzima 120% vrijednosti veličine korištenog pisma (npr. za tekst veličine 10pt, razmak bi iznosio 12pt).
 

arkic

Član
Tu od
6 Tra 2015
Postova
16
Da li neko ima neki dobar clanak ili nesto od literature na temu tipografije pri izradi logotipa?
 

Make

Član
Tu od
22 Stu 2015
Postova
12
arkic kaže:
Da li neko ima neki dobar clanak ili nesto od literature na temu tipografije pri izradi logotipa?

Cenim da tako nesto ne postoji...
Predpostavljam da pokusavas da se obucis kao graficki dizajer bez fakultetskog obrazovanja...
Moj savet ti je da prvo proucis osnove dizajna i neke njene opste segmente u teoriji...
Smernica: Zlatni presek prouci to pokusaj to da usvojis i primenis na nekim prostim primerima... Edukuj se malo i teoretski tu ces dobiti odgovore na sva svoja pitanja i probleme... Jer su programi photoshop, Ilustrator,... samo alati koji su stvoreni da umetnost pretoce u digitalni oblik... No nemoj to da te obezhrabri crtanje nije dar vec vestina koja se uci... A kreativnost, kao kreativnost svako je poseduje...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A sto se tice teme veliki plus za kizo.
Ova tema i edukacija je toliko zapostavljena da i ljudi koji se bave stvaranjem raznoraznih textualnih oblika (knjiga, romana,...) nemaju pojma o osnovnim stvarima...
Tako da u skolama imamo knjige iz istorije koje su obimne i sa puno texta a pritom ispunjene slovima bez serif-a...
Serif nije stvoren sa namerom, nastao je na kamenu prilikom klesanja, ali je dokazano da on olaksava citanje i odrzava kocentraciju prilikom istog
a da pritom stvara manji umor ociju prilikom citanja.
 
Na vrh