Meni je drago da ste komentirali i otvorili ovu raspravu. Na neke stvari mozemo utjecat na neke ne, samim time sto ste izrekli svoje misljenje mislim da ce neki clanovi promjenit i prilagodit ponasanje.
Ne volim donosit nepromisljene odluke preko noci tako da ni ovaj put necu nista odradjivat ali svakako u 2014-oj bi trebali malo definirat pravila tj. pozeljnu praksu ponasanja na forumu.
Gore crvenim imamo obavjest za nove clanove, ali svakako bi to trebalo doradit i osvijezit jer je to bilo pisano za neka druga vremena. A uostalom, i danas smo iskusniji svi oko mnogih stvari pa se neke stvari mogu bolje objasnit. Npr. ja inzistiram na detaljnim i konkretnim postovima sa dosta korisnih informacija a ne "one linere" ali opet ne stignem stalno pratit situaciju a isto tako vidim da fale upute pocetnicima kako da najkvalitetnije zatraze pomoc kako bi motivirali iskusnije clanove da odgovore.
Gledam po sebi, al doslovno, 90% najnovijih tema me iskreno ne zanimaju. Imam svoju sferu stvari koje me zanimaju i jednostavno takve rasprave pratim najvise. Vjerujem da je kod svakoga tako nesto. Kada unutar tih 10% tema koje me zanimaju vidim neku temu onda ju otvaram, ako je pitanje postavljeno konkretno onda sam motiviran da odgovorim. Recimo da na 1% od ukupnih tema imam motivaciju odgovorit. Ja nisam stroj, vremena imam vrlo malo i moram proritizirat. Tako da obicno odgovaram na postove gdje:
a) sam motiviran da to malo vremena ulozim na konkretan odgovor
b) imam znanja i kompetencije da dam odgovor.
Ova b) je jako bitan. Mene cesto ljudi pitaju sve i svasta a ja jednostavno nisam "jack of all trades". Znam ono cime se bavim kroz dnevne stvari i tu pisem savjete kad mogu, ostale stvari nema mi smisla odgovarat jer cu dati polovican odgovor.
Vjerujem da je kod dobrog djela clanova slicna situacija. E sad, gledajuci po sebi, razmisljam sta me to motivira da odgovorim.
Pa Jelena je vec odgovorila nesto bitno za tu stvar "Ja makar nisam videla da neko ko dobro obrazloži ono što mu treba (ili makar pokuša) ostane bez koliko-toliko konkretnog odgovora.". Tako da ce svakako biti bitno naucit i usmjerit pocetnike tj. otvarace tema da postavljaju konkretna pitanja.
S druge strane imamo clanove koji vole forum, smatraju forum mjesto gdje se "druze" sa istomisljenicima ali cesto svi mi podsvjesno pretjerujemo da zelimo komentirat na svaku temu a nemamo a) i b) mogucnosti koje sam naveo tj. vremena, volje ni znanja da slozimo konkretan odgovor. To cesto rezultira "one line" postovima. Mnogi mi zamjeraju sto sam ogranicio da treba bar X znakova za postaviti post. Ali sto se mene tice, "one line" post jednostavno tesko da moze biti dovoljno kvalitetan. Ako netko nema volje ni zelje odgovorit sa vise od jednom recenicom onda prakticki ni nema smisla odgovara. Uvijek postoje izuzetci kada netko pita neki link ili nesto, ali isto tako, mislim da bi sami clanovi foruma trebali shvatit da cak i kada stavljas neki link da uvijek mozes pruzit "dodatnu vrijednost". Uvijek se moze osmislit 1-2 recenice gdje cemo se obratit ljudima ljudski, dati svoje misljenje ili iskustva.
Bitno je i za one koji kritiziraju trenutacnu situaciju na forumu (a potpuno sam svjestan da je daleko od idealne i zeljene) a kritike su na mjestu, ali svejedno bitno je shvatit da se struktura foruma promjenila. Situacija nije niti ce ikad biti kao sto je bila ali isto tako ne znaci da ne moze biti bolja. Mnogi clanovi su postali iskusniji, specijalizirali su se u nekim stvarima i sada drugacije gledaju na stvari i morat cemo to uzet u obzir kod prilagodjavanja smjera foruma u kojem zelimo da se krece.
sunaddict je neki dan komentirao na moj post na njegovoj temi o Lekcijama koje je naucio. Ja sam pisao nesto u vezi organizacije posla sto je on odlicno komentirao da je to vise za iskusnije ljude i da za pocetnike to nije toliko bitno. Taj komentar svakako stoji. Ono sto ja cesto nesvjesno guram kroz postove jest ono u cemu se ja trenutacno najvise nalazim a to je poduzetnistvo, managiranje i organiziranje posla, motiviranje i upravljanje radnicima itd.
Proces razvoja neke firme ide od toga da si u pocetku "one man band" koji radi sve i svasta a s vremenom kako se posao razvije postanes tajnica za bavljenje sa drzavnom birokracijom i administracijom

Poanta je danas ne mogu davati adsense savjete pocetnicima, kako rangirati website s 3 stranice i sl. jer je to toliko daleko od moje trenutne sfere poslovanja da ja doslovno ne znam sta reci na to. Vjerujem da je tako sa mnogima ovdje. Htijeli bi pomoci ali nisu vise u ulozi blizu pocetnika pa daju savjete kakve daju. Kazu da je najbolje uciti od nekoga tko je malo ispred tebe po znanju. Tako je nekad bilo i zato je forum bio zivlji jer su svi znali nesto o svemu, sada kada su stari clanovi se specijalizirali bave se svojim poslovima sada znaju dosta o manjem broju stvari pa to ostavlja posljedice na forum.
Ok, malo sam zafilozofirao ali bitno je shvatit razloge zasto je to tako danas kako jeste i da par tehnickih forum detalja nece rjesit problem nego ce samo zakrpat privremeno probleme. To se moze popravit a da svi iskusniji odu s foruma jer nisu dobili motivaciju da se vrate. Tako da je meni puno bitnije naci rjesenja koja ce biti prilagodjena za trenutacni situaciju u kakvoj je forum i jos bitnije u kakvoj su clanovi foruma.
S obzirom da je blizu pocetak nove godine mislim da mozemo se osvrnut na to sta bi mogli poduzet u 2014-oj pa cu navest neke od mjera. Vi svakako komentirajte.
Natjecanje
Rekao sam moderatorima da ne daju u javnost za sada no dobro. Svakako sada u prvom mjesecu imamo u planu pokrenut jedno natjecanje. Vjerojatno gledam na ovo iz drugacije perspektive nego vecina clanova, ali sam analizirao utjecaje natjecanja. Ovo je ogroman motivator za clanove foruma da se potrude oko postova. Dugo ga nismo imali pa se nadam da ce clanovi biti motivirani sudjelovati. Nije stvar u zaradi nego jednostavno u tome da svi zajednicki sudjelujemo u necemu. Ovo vise gledam kao social event za forum nego nekakvo natjecanje. Natjecanje je samo mali poticaj da se aktiviramo a primjetio sam kako se jedni aktiviraju aktiviraju se i drugi. Opet, gledam po sebi, uvijek zelim pomoci i pisat konkretne teme ali uvijek je sve odgodivo, kada budemo imali jasne rokove, pravila, i naravno event koji privllaci aktivnost onda vjerujem da ce svi biti motiviraniji pomoci. Ovo je kratkorocna mjera za podizanje kvalitetne aktivnosti na forumu. Mislim da ima toliko puno tema koje se mogu pokriti, a gledat cu potaknut one koji sudjeluju da prosire malo vidike oko izbora tema tako da popunimo rupe u znanju koje imamo na forumu.
Moderatori i pomoc clanova foruma
Imamo kontinuirani problem sa moderatorima. Svi koji iz dobre volje zele volontirati i pomagati razvoju foruma pa se prijave da budu moderatori, s vremenom se razviju u veoma iskusne i poduzetne osobe. S razvojem svog vlastitog posla ili karijere takvim clanovima se dogodi da imaju sve manje i manje vremena za moderiranjem. Kada se postane iskusniji tu je donekle problem i manjak motivacije ali mislim da je najvise problem u vremenu.
Ovo nije kritika moderatorima ovo je samo objasnjenje, ja sam osobno pogodjen tim problemom jer kako mi se firma i "karijera" razvijaju to manje vremena imam za forum ali i mnogo mnogo drugih neposlovnih aktivnosti. Svi mi sto smo stariji i uspjesniji to smo zauzetiji.
Ovo se nadam da cemo privremeno situaciju poboljsat time da cemo ubacit nesto svijeze krvi. U 2014-oj cemo organizirat prijavu za par novih moderatora koji ce moci vise vremena posvetit forumu. Neke moderatore koji nisu aktivni cemo im maknut ovlasti ne kao "kazna" nego jer nema smisla da ih okupiramo i ocekujemo od njih stvari za koje realno nemaju mogucnosti se baviti.
Kada slozimo pravila i definiramo pozeljno ponasanje koje kao zajednica zelimo na ovom forumu, onda cu poticat sve clanove foruma da pomazu u moderiranju foruma time da na nacin koji smo definirali u pravilima usmjere nove clanove i ostale clanove koji se ne pridrzavaju pravila ali i da isto tako koriste report opciju na forumu te ako treba i PM-om jave nekome od osoblja. Forum je zajednica a bez zajednice nema foruma tako da ukljucivanje zajednice u rjesavanje zajednickih problema je svakako pozeljno.
Upute za pocetnike
Treba prilagodit i osvjezit upute za pocetnike. Objasnit im kako i zasto da motiviraju iskusne clanove da im daju odgovore. Prvenstveno konkretnijim i detaljnijim pitanjima, zabranom one-line otvaranja threadova i slicne stvari.
Umjesto polemiziranja kada se tako nesto dogodi biti ce usmjeren od moderatora i clanova na upute i pravila.
Upute za iskusne
Treba prilagodit upute i pravila za opcenito raspravljenje na forumu, sta je pozeljno a sta nije. Ovdje ce mozda biti i onih kojima nece odgovarat ali vjerujem da cak i kad nam se nesto nezeljeno "nametne" da se svi mi prilagodimo kada je to opce prihvacena stvar. Npr. kada sam zabranio upload raspravu koja je bila 80% foruma pola foruma je prijetilo da ce otici, mnogi su govorili da sam budala i da sam unistio forum. Mnogo onih koji su tada kritizirali danas mi se zahvaljuju zbog toga.
Fokus treba biti na pozitivnu praksu i poticanje (mrkva) ali u nekim stvarima treba imat i definirane sankcije (batina). 99% ljudi na neke stvari gleda kroz osobno iskustvo i misljenje a ne na rjesenja na razini sustava. Ja kad donosim neka pravila i neke stvari na forumu gledam usmjeriti "sustav". Cim sam radi nedostatka slobodnog vremena usporio sa usmjeravanjem, osjeti se pad kvalitete foruma. Tako da nekima se neka nova pravila mozda nece svidjet, ali radi kvalitete foruma svi cemo se morat malo prilagodit.
Uglavnom, vise ce trebat usmjeravat i opominjat na pozeljno i nepozeljno ponasanje na forumu ali ne na nacin da se otvara rasprava oko toga, govori ljudima da su ludi, ljeni i sl. nego definirat upute i onda usmjerit ljude na to, pozeljno ce biti preko PM-ova da ne kontaminiramo forum.
----
Svatko tko zeli neka se ukljuci u raspravu sa kratkim i jasnim prijedlozima sta smatra pozeljnim i nepozeljnim ponasanjem na forumu.
Zamislite da vi definirate pravila i dajte svoje prijedloge kako bi ih definirali. Ja cu sad nabacat neke ideje koje meni trenutacno padaju na pamet. Ostali nek slobodno dalje daju svoje prijedloge. Kao sto trazimo od ostalih, gledajte i da vasi prijedlozi ovdje budu sto konkretniji i precizniji. Svaki prijedlog ne moze biti uvazen ali vec sada sam jako puno dobrih savjeta i ideja cuo u ovih par dana od clane forumasa tako da i ako neki prijedlog ne bude prihvacen ne znaci da nece utjecat na smjer u kojem ce ovaj nas forum ici.
- Inzistiranje na on-topic raspravama - ja, moderatori, clanovi foruma svi bi trebali vise inzistirat na On-Topic raspravama kako se nebi samo polemiziralo i filozofiralo nego davalo konkretne savjete. Ako se vec zeli dati neki off-topic komentar onda mora biti samo manji dio on-topic rasprave ili u zasebnom threadu otvorenom u odgovarajucoj sekciji.
- Poticanje pocetnika pozitivnim primjerima i uputama a ne kritikama - kada netko postavlja pitanje koje je vec postavljeno, pomozite im pronaci link prema tom threadu i dajte savjet A NE KRITIKU kako da ubuduce lakse pronacu kad im nesto treba.
- Zabranit "one line" komentare
- Zabranit sarkasticne, ironice, sprdacke komentare. Ovdje moram dati veliku kritiku iskusnim clanovima. Cesto vidim da najiskusniji clanovi se sprdaju i omalovazavaju pocetnike sto je nedopustivo ma koliko god pocetnici bili "u krivu". Ovo uglavnom dolazi od najiskusnijih clanova. Sprdnjom se izaziva negativna reakcija sto opet nikome nis ne pomaze. Ovaj forum je mjesto pomaganja a ne za izbacivanje vlastitih frustracija. Svi smo mi ljudi s manama i vrlinama, i sam sam par puta pokleknuo, ali ovakvih stvari je previse. Jedno je kada nam pobjegne a drugo je kada je to ucestala praksa.
Do sad nisam reagirao jer nema mi smisla izdvojit 1-2 clana a ostalih 100 pustit a nemam vremena sve opomenut, planirao sam to rjesit na razini sustava a ocito je vrijeme sazrilo da to vec jednom i ucinim.
Ne zelim otjerat iskusne clanove jer oni su ti koji imaju znanja i ako oni odu nece biti nikoga da pomaze manje iskusnim clanovima, mnogi od iskusnijih clanova su mi i osobni ili internet poznanici i prijatelji te ljudi koje iznimno cijenim i postujem, ali moram reci da cu ovdje biti principijelan i kad jednom definiramo ova pravila da cu ih dosljedno provoditi. Gledat cu upozorit ljude na pristojan nacin s objasnjenjem zas je nesto bitno pa se nadam da ce i iskusniji clanovi prihvatit takve stvari.
- Vezano za sprdnju ali i mnoge druge stvar. Ono sto sam nekad inzistirao a pocet cu opet snazno jest nacin razmisljanja i pristupanje komentiraju na forumu da ako odgovor nije koristan i od pomoci nekome ili svima da ga se onda niti ne ostavlja. Kao sto se iskusnijima neda citat stalno ista pitanja i plitke postove tako se isto svima ostalima neda citat kratke komentare iskusnijih koji nikome ne pomazu.
- Tezit cemo usmjeravat ljude putem PM-ova da ne kontaminiramo previse forum al ponekad je potrebno i javno ostavit upozorenje od strane moderatora kako bi i ostali znali sta je pozeljno a sta ne.
Smatram da ove neke promjene mozemo uvest samo ako se paralelno uvede vise promjena. Ne mozemo promjenit jednu stvar a ne na drugom kraju rjesit problem. Npr. uzalud nam zabrane ako ne uvedemo alternative. Uzalud nam inzistiranje postivanja pravila i pozeljnog ponasanja na forumu ako ga nismo definirali. Uzalud je samo poticat pocetnike kada treba poticat i one iskusnije clanove.
p.s. bio sam citao na drugim mjestima kako je ekipa komentirala ovaj nas forum. Cesto se kritzira "spoonfeeding" tj. ovi nasi tutorijali i slicne stvari. Dobar dio tih clanova su i oni koji su radi nepostivanja pravila zajednice bili izbaceni pa su i ogorceni na forum. Sve je to ok, nije ovaj pa nijedan forum na svijetu bas za svakoga.
Ali ono sto zelim reci kod ovoga jest da kad osoba vidi cijelovit odgovor, na vlastitom jeziku kojeg ipak najbolje razumije, kada mu to daju sunarodnjaci s kojima je ipak nekako blizi, gdje moze ostavit komentar i dobit odgovor od osobe koja je otvorila temu, kada jednostavno popuni one rupe u znanju koje ima, da je tada osoba i puno motiviranija za ucenje i citanje. Mnogi stariji clanovi su cak dobijali i opomene i banove od mene a s vremenom su postali postovani clanovi foruma. Kada cesto puta nesto ponovite, kada date neki savjet pa makar se ponovljao, kada 2-3 puta na razlicite nacine odgovorite na isto pitanje, onda cete puno vecem broju ljudi pomoci jer svatko ima razlicita predznanja odredjenu informaciju drugacije smjesta u svoji mindset.
Ja se uvijek u ovakvim situacijama sjetim jedne knjige koju sam jos kad sam kretao na ovom forumu citao. Zove se Web Design Business Kit. To je stara sitepointova knjiga koju sam i davno bio preporucao. A vec sam ovu pricu isto govorio ovdje. Knjiga je pokrivala kako razvijat web dizajn firmu ali s puno vecim naglaskom na poslovanje opcenito pa se moze iz knjige puno naucit i kako poslovat u drugim djelatnostima. Knjiga je pokrivala podrucja od male firmice kako do prvog posla pa sve do kompleksnih stvari kako upravljat sa puno radnika, zadrzavanju klijenata tj. kako kad firma naraste. Ja se sjecam da sam svakih 6 mjeseci citao knjigu ili neke njezine djelova i svaki put kad sam citao ISTI tekst je ostavljao drugaciji dojam na mene i drugacija znanja sam tada uspio razumjeti. Kad sam kretao najbitnije mi je bilo kako do prvog posla i kako naplatit uslugu. Kako uopce pitat nekoga da mi plati. S vremenom kada sam opet citao su mi bile bitnije stvari poput toga kako zadrzat klijente, organizirat budjet, kasnije su mi bile bitnije stvari iz knjige kako upravljat firmom i radnicima itd. Kada sam bio one-man-band i trazio prvi poslic, ma prvu referencu uopce nisam dozivljavao kako vodit i organizirat firmu sa radnicima. Tada mi je to bila daleka buducnost i potpuno sam bio nezainteresiran. Ja sam bio u drugacijim fazama mog i firminog razvoja i svaki put kada sam ju citao je ista knjiga ostavljala drugaciji dojam na mene.
Kljucna stvar za shvatit da smo svi u drugacijim fazama razvoja nase karijere te drugacije upijaju i razmjevaju neke informacije od nas koji smo iskustniji i zato moji osobni stav jest da svaka korisna informacija je jednostavno KORISNA u kojem god obliku ona bila. Tako da upute za pocetnike, opsirno objasnjenje i nekih elementarnih stvari su po meni - korisne. Na natjecanjima neke teme su pokrivale npr. kako instalirati i podesiti osnovne postavke Wordpressa. Iako to mnogi drze u malom prstu danas, nekom pocetniku takva tema moze znacit vise nego sve ostale kompleksnije. Bitno je pomoci ljudima da predju svoje vlastite barijere u znanju a samo kritikama to necemo postic.
Ove godine sam se aktivirao i pratio neki forum iz potpuno drugacije sfere od ovog naseg foruma. Kada me je zanimala neka tema XY, ja sam procitao sto vise postova i tema na tu XY temu. Bez obzira sto je tema odgovorena, ali svaki put kada bi ju procitao objasnjenu na drugi nacin dobijao sam bolju ideju sta i kako ju primjeniti. U tom procesu me dosta nervirao stav iskusnijih clanova koji su cesto komentirali kako je to vec odgovoreno, a da nisu ostavili niti link na te stare teme. Od 10 tema koje sam otvorio, 9 su bile kako je vec odgovoreno a jedna je imala konkretne savjete. Nebi htio da takva praksa postane ili ostane dio ovog foruma. Za sebe smatram da imam dosta znanja i iskustva, opcenitog i zivotnog, da se jako puno posvecujem ucenju i edukaciji, naucio sam se ucit i znam kako pronac informaciju, al eto i takav ja koji je uvijek spreman na ucenje sam drage volje bio zainteresiran da netko iskusniji u toj nekoj XY temi napise vise odgovora na tu temu.
Na tom forumu ima par iskusnijih clanova koji kad god sam citao njihove odgovore sam uzivao u njima, pa makar tema bila 100 puta prozvakana, ali vidjelo se da dolazi iz iskustva i uvijek bi bar jednu dodatnu "puzzlu" nadodao u "big picture".
Zbog toga komentari tipa "koristi search" i slicno vise nece biti pozeljni na forumu. Naravno, kao sto sam rekao, treba radit na obije strane, gledat cemo i smanjit broj takvih postova gdje bi se uopce dao takav komentar tako sto cemo usmjerit i pocetnike da se kvalitetnije ukljuce u raspravu na forumu.
Slobodno dajte svoje prijedloge u vezi ove teme.